Het Co-5-model

Een van de grootste uitdagingen van ons ondernemerschap. Dat is wat de meeste ondernemers vandaag zeggen over corona. De lockdown vroeg van bij het begin om een totaal andere aanpak in bijna ieders business. En de wereld zal vermoedelijk nooit meer echt hetzelfde zijn.

Het is ondenkbaar dat je als ondernemer de situatie gewoon op je laat afkomen en niet snel schakelt. Zowel nu als in de toekomst zal het een must zijn om creatief met je sterktes aan de slag te gaan. Zonder daarbij te springen op alles wat beweegt. Maar wél gedurfd, onderscheidend én onderbouwd.

  • Hoe laat je je corebusiness opnieuw groeien nu de realiteit en het gedrag van je klanten zo sterk gewijzigd zijn?
  • Op welke vlakken kan je je zaak heroriënteren om nieuwe opportuniteiten te benutten?
  • Hoe kan je je expertise misschien inzetten voor een totaal andere business?
  • Hoe pak je de uitdagingen in je business aan vanuit de sterktes van je merk en je team?
  • Op welke manier kom je naar buiten met een treffende communicatie die rekening houdt met de maatschappelijke context én met je eigenheid als merk?

Welke richting je tijdens en na deze coronacrisis ook uit gaat, duidelijkheid is voor je business essentieel. Durf als ondernemer ook nu keuzes te maken over je positionering. Want een sterk merk is een onmisbare basis om opportuniteiten en uitdagingen strategisch en gestructureerd te kunnen aanpakken én een OpmerKelijke communicatie op te bouwen.

Strategische branding en communicatie tijdens en na corona

Een sterk merk blijft zich ook in tijden van crisis onderscheidend profileren. Daarom hebben we bij OpmerKelijk het Co-5-model ontwikkeld. Met dit model helpen we bedrijven om hun potentieel te benutten en flexibel te blijven groeien. Om zich aan te passen aan een veranderende wereld en tegelijk trouw te blijven aan zichzelf.

Alleen zo renderen investeringen in marketing en communicatie en spendeer je je budget voor promotie aan die zaken die ook echt opbrengen en je merkimago versterken. Want hoe belangrijk ook, er is in deze tijd meer nodig dan een knap logo en een mooie website.

Een strategische branding en communicatie zijn ook vandaag een investering in de toekomst van je merk. Met dit strategische heroriëntatietraject pakken we samen in vijf stappen jouw branding en communicatie aan. Met de huidige realiteit en mogelijke toekomstscenario’s als vertrekpunt, zodat we jou meteen quick wins kunnen aanreiken.

Het Co-5-model voor je strategische branding en communicatie

Confronteren

In de eerste stap gooi je al je bezorgdheden op tafel en staan wij klaar om er een OpmerKelijke interne en externe analyse op los te laten. Bij ons geen droge, theoretische SWOT-analyse, maar wel een analyse waarbij we de verschillende elementen in je business met elkaar confronteren om te komen tot glasheldere inzichten. Want we weten dat jij niet wil zitten wachten op een wonder, maar zo snel mogelijk in actie wil schieten.

Concentreren

Een sterk merk is het eenvoudige resultaat van de complexe gedachten van iemand die de essentie begrijpt. En op die essentie concentreren we ons in de tweede stap. We weten dat je vandaag niet alles kan doen, dus selecteren we samen die prioriteiten waarmee jij de komende periode je volgende stappen gestructureerd en doordacht kan zetten.

Co-creëren

OpmerKelijk ben je nooit alleen en zeker nu niet. Dus bekijken we in de derde stap wie jou kan helpen om je doelstellingen te verwezenlijken. Deze heroriëntering pak je niet in je eentje aan, maar wel samen met je team, je netwerk, je leveranciers of andere stakeholders. We zoeken samen uit met wie en hoe je samen kan co-creëren in deze veranderende wereld.

Concretiseren

Zodra je er dankzij een duidelijk overzicht en inzicht gerust op bent dat je business niet meer vierkant zal draaien door de coronacrisis, is het tijd voor de vierde stap: concrete actiepunten uitrollen. We maken een overzicht van de focuspunten waarmee je de komende periode het best aan de slag gaat in een handig en strategisch A4’tje. Kort, bondig en vooral zéér praktisch.

Communiceren

Strategische focuspunten bepaald? Dan is het tijd om ze met de wereld te delen. We maken je brandingstrategie extra sterk door ze te koppelen aan een OpmerKelijke, planmatige en doordachte communicatie. We zetten in op quick wins, zodat je business snel weer kan aantrekken. Je krijgt een gerichte communicatiestrategie met een overzichtelijke planning voor het komende kwartaal.

Kortom: in 5 stappen heroriënteren we jouw business, zodat je merk opnieuw sterk staat, sterk blijft en OpmerKelijk communiceert.

 

Is deze strategische heroriëntatie precies wat jij nodig hebt om de impact van corona op je bedrijf aan te pakken? Wil je niet afwachten, maar heel proactief werken aan je business, zodat je klaar bent voor de uitdagingen van vandaag en morgen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.