5 zaken die Ladurée ons kan leren over merkbeleving

Welke beelden komen er bij jou op als je de naam Ladurée hoort? Zijn het de vrolijke, kleurrijke macarons? De prachtige, pastelkleurige doosjes? Of die pastelgroene zakjes die je over heel Parijs ziet bengelen aan de arm van iedere Japanner?

Oprichter Louis Ernest Ladurée had al bij de start van zijn bakkerij in 1862 oog voor branding. Hij liet zijn bakkerij inrichten door de wereldvermaarde schilder en kunstenaar van die tijd: Jules Chéret. Verrassend genoeg ontstond de macaron pas jaren later, in 1930, toen een neef van Louis Ernest twee amandelschuimpjes tegen elkaar plakte met een heerlijke vulling van ganache.

Het zijn die macarons die de deur openden voor de Ladurée-gekte zoals we die vandaag kennen. Dagelijks verkoopt het bedrijf zo’n 15.000 macarons in 17 verschillende smaken in 48 winkels over de hele wereld én online. Sinds kort is er ook een winkel in Antwerpen.

Tijdens de OpmerKelijke studiereis naar Parijs die ik samen met mijn collega’s Katlijn en Sofie maakte, kon een bezoekje aan Ladurée dan ook niet ontbreken. Onder het mom van research trokken we naar de winkel/resto/tearoom van Ladurée op de Champs-Élysées. Deze winkel staat volledig in het teken van de Franse art de vivre en dat hebben we echt mogen ervaren. De research loonde, want we leerden vijf essentiële zaken over merkbeleving. Ik deel ze graag met jullie:

 

1. Herkenbaarheid is de basis

Ladurée is meester in herkenbaarheid creëren. Hun branding herken je van mijlenver. Je ziet het in hun gevel, de winkelzakjes, de doosjes waarin ze je macarons zo zorgvuldig plaatsen en de mutsjes die ze rond hun theepotten hangen zodat je je vingers niet verbrandt. Het geheel van pastelkleuren vermengd met gouden accenten en gedipt in een baroksfeer, ademt Franse art de vivre uit en creëert een luxesfeertje dat je onmiddellijk katapulteert naar de tijden van Marie Antoinette.

2. Authenticiteit moet je bewaken

Hoewel dit een punt is waarover we gemakkelijk in discussie kunnen gaan, speelt authenticiteit toch een ontzettend belangrijke rol in de branding van Ladurée. Het merk bewaakt zeer sterk zijn luxueuze, exclusieve status. De meest evidente factor die hierin meespeelt is uiteraard hun prijssetting. Je zou kunnen zeggen dat de prijzen voor hun macarons overdreven hoog zijn, maar toch staan er rijen toeristen aan te schuiven voor een doosje met daarin ‘amper’ zes macarons. Dat krijgt Ladurée klaargespeeld dankzij hun exclusieve distributie. Elk verkooppunt straalt dezelfde tijdloze, koninklijke klasse uit. Ladurée heeft zelfs een verkooppunt in het kasteel van Versailles. Koninklijker kan bijna niet, toch?

3. Oog voor detail is de norm

Bij Ladurée wordt niets aan het toeval overgelaten. Elk element dat ze je voorschotelen (zowel letterlijk als figuurlijk) kadert in hun branding: van vork en ijscokar tot … toilet. Zelden heb ik zo’n prachtig toilet mogen ervaren. De marmeren wastafel, de doorzichtige gordijnen die nog net een Parijs briesje doorlaten en de pastelkleurige lambrisering maakten van een noodzaak een puur genot.

4. Een sterk concept laat een divers aanbod toe

Doordat Ladurée zo’n sterk concept in de markt heeft gezet, biedt het hen de mogelijkheid om hun aanbod te diversifiëren, zonder dat hun merkimago verzwakt. Naast macarons verkopen ze ook thee, patisserie, bruidstaarten, kaarsen en zelfs beautyproducten. Zo zie je maar dat je met een sterk merk ook een gevarieerd aanbod kan aanbieden, zolang je branding maar sterk genoeg is.

5. Relevant zijn én blijven is de kunst

Ladurée weet, ondanks zijn authentieke, traditionele merkidentiteit, toch nog relevant te blijven. Het huis werkte de voorbije jaren samen met onder meer modeblogger Chiara Ferragni, zanger Pharrell Williams, ontwerper Christian Louboutin en artiest Yuko Higuchi. Zo toont het merk dat het met minstens één voet in de moderne wereld staat en weet het zijn bereik te vergroten.

Herkenbaarheid, authenticiteit, oog voor detail, een sterk concept en relevantie: deze vijf factoren maken van Ladurée een sterk merk. En het zijn factoren die voor élk merk van toepassing zijn als je een sterke klantenbeleving wilt creëren. De gouden regels op een rij:

  • Kom naar buiten met een herkenbare merkidentiteit en trek die identiteit door in zoveel mogelijk elementen rond je merk.
  • Blijf authentiek, ook wanneer je je merkverhaal uitbreidt.
  • Verlies nooit je oog voor detail, want de details maken dat je klanten buitengaan met een wow-gevoel.
  • Werk aan een sterk concept, zodat je de vrijheid hebt om je aanbod te diversifiëren en je merk naar nieuwe hoogtes te brengen.
  • Blijf waken over je relevantie en zorg ervoor dat je top of mind blijft bij je doelgroep.

Wil je weten hoe je klantenbeleving integreert in jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met me op voor een individuele opleiding ‘Boost je klantenbeleving’. Ik kom bij je langs voor een grondige analyse en geef advies om je klantenbeleving naar een nog hoger niveau te tillen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *