Het Co-5-model

25 tips om je business opnieuw naar een hoger level te krijgen

Confronteren

  1. Confronteer jezelf heel eerlijk met zowel de goede als minder goede zaken in je business en de huidige wereld om je heen. Breng de sterktes en zwaktes van je werking in kaart en durf eerlijk de bedreigingen en opportuniteiten onder ogen te zien.
  2. Kijk wat je nog kan helpen of wat je net tegenhoudt om je sterktes en opportuniteiten nog verder uit te bouwen of om je zwaktes en bedreigingen aan te pakken. Door alles helder te omschrijven wordt het minder onoverkomelijk en ligt de oplossing vaak veel sneller dichtbij.
  3. Ga op zoek naar best practices in je sector die je kunnen inspireren zonder ze te kopiëren. Want je bent niet de enige in je sector die voor deze uitdagingen staat.
  4. Bespreek openlijk met je team wat je bezighoudt, inspireert of net zorgen baart. Betrek en motiveer je medewerkers om samen creatieve oplossingen of ideeën te bedenken voor jullie business, want samen weet je altijd meer dan alleen.
  5. Maak vandaag nog een afspraak met je boekhouder. Meer dan ooit is het belangrijk om een goed inzicht te hebben in je cijfers en te weten waar je financieel voor staat. Bekijk eventueel samen welke kosten je kan besparen en waar je extra omzet kan genereren.

Concentreren

  1. Ga niet springen op alles wat beweegt. Want een sterk merk blijft trouw aan zijn kernwaarden, terwijl het zich flexibel aanpast aan de uitdagingen op zijn pad.
  2. Concentreer je in je aanbod, aanpak en communicatie op die zaken die je ook echt kan waarmaken om tegemoet te komen aan de behoeften van je doelgroep. Meer dan ooit heeft de wereld behoefte aan zekerheid en vertrouwen. Ook bij merken.
  3. Maak je branding en communicatie zo tastbaar mogelijk en laat de wereld nog duidelijker zien waar je vandaag voor staat.
  4. Durf in deze periode hoofd- en bijzaken in je business van elkaar te scheiden. Dat betekent dat je misschien keuzes zal moeten maken die niet onmiddellijk geld in het laatje brengen, maar wel een waardevolle investering zijn in de (nabije) toekomst.
  5. Bekijk de verschillende onderdelen van je aanbod met een kritische blik. Want misschien zijn er combinaties mogelijk waar je niet onmiddellijk aan dacht of zijn er minder voor de hand liggende toepassingen die voor je doelgroep heel waardevol zijn.

Co-creëren

  1. Zoek eens naar ondernemers of organisaties in je netwerk die dezelfde (strategische) doelgroep hebben als jouw merk. Zie je overeenkomsten in jullie merkwaarden en is er misschien een samenwerking mogelijk? Dan is het hoog tijd om eens vrijblijvend contact op te nemen.
  2. Onderhoud je netwerk en investeer oprecht in je gunfactor. Ondernemers houden enorm van mensen die hun ogen en oren openhouden voor hen en bereid zijn om hen te helpen met hun business. Zeker vandaag!
  3. Trek gerust je stoute schoenen aan en durf eens hulp te vragen aan je netwerk. Er is zoveel kennis en ervaring bij anderen voorhanden die vaak maar al te graag met jou zal worden gedeeld (lees dus zeker ons magazine :)).
  4. Ga met andere ondernemers om zoals je wil dat ze met jou omgaan. Is het deze periode extra druk of net extra kalm? Wees altijd correct in je e-mails beantwoorden, facturen betalen, afspraken nakomen …
  5. Ga op zoek naar beïnvloeders in je netwerk die een grote geloofwaardigheid en expertise en een sterke positie hebben. Zorg dat ze jouw merkverhaal leren kennen en precies weten waarvoor jij staat en wat je voor hen kan betekenen. Vaak kunnen ze hun eigen positie nog versterken als ze vanuit een goed begrip van jouw meerwaarde iemand kunnen doorverwijzen. Mond-tot-mondreclame verzekerd!

Concretiseren

  1. Maak je plannen behapbaar door ze op te delen in tussenstappen, want een berg die je ineens moet beklimmen, lijkt veel moeilijker dan een parcours met enkele tussenstops.
  2. Schrijf vandaag al enkele doelstellingen uit van wat je wil bereiken en waar je wil staan tegen het einde van het jaar. Wil je je merk meer visibiliteit geven? Wil je je communicatie veel doordachter aanpakken? Wil je een nieuw product ontwikkelen samen met je team? Maak het zo concreet mogelijk door je plannen te visualiseren!
  3. Motiveer jezelf door al enkele quick wins aan te pakken, maar verlies ook zeker het totaalplaatje op langere termijn niet uit het oog. Wat vandaag een goede beslissing lijkt, is dat niet altijd op langere termijn. Dus quick wins, ja! Paniekvoetbal, nee!
  4. Zorg ervoor dat je plannen niet alleen maar mooi zijn op papier. Formuleer altijd wie wat doet en wanneer. En maak het zo relevant mogelijk door iedereen ook duidelijk te maken waarom je het doet.
  5. Bewaak het totaalplaatje van je branding en communicatie en zorg ervoor dat alles consistent op elkaar aansluit. Het lanceren van nieuwe ideeën of een heroriëntering vragen een extra grote focus op duidelijkheid. Dus zorg er eerst voor dat je het zelf helemaal begrijpt en in je werking integreert, voor je van de wereld vraagt om het te begrijpen.

Communiceren

  1. Bezoek de verschillende communicatiekanalen van je merk eens met de blik van iemand die jouw merk nog niet (goed) kent. Wat straalt je merk uit naar buiten toe op je website, Facebook, LinkedIn, YouTube, nieuwsbrief …? Vind je het moeilijk om dit zelf te doen? Vraag het dan aan een vriend, familielid of kennis.
  2. Kijk na of je op al je communicatiekanalen op een visueel coherente manier communiceert. Is je huisstijl met zijn specifieke kleuren en lettertypes overal geïntegreerd? Staat overal hetzelfde logo? Vormen je foto’s een mooi geheel? Pas aan waar nodig om zo je visuele merkbeleving te versterken.
  3. Ga eens op onderzoek uit en bekijk in detail de communicatiekanalen die je nog niet gebruikt met je merk. Misschien liggen daar wel mooie opportuniteiten te rapen! Wees zeker kritisch en bepaal welk kanaal echt relevant kan zijn voor je business. Zeker niet elk bedrijf is gebaat met een profiel op Pinterest of TikTok, net zoals vlogs en podcasts niet voor elke ondernemer een aanrader zijn.
  4. Communiceer niet alleen over jezelf en je eigen merk. Trek je communicatie open door je netwerk erbij te betrekken. Dat heeft een gigantische impact op je gunfactor én je visibiliteit als merk. Deel of creëer content over je klanten, leveranciers, partners … of werk met gastbloggers.
  5. Plan vooruit. De grootste valkuil bij (kleine) bedrijven is dat hun communicatie stilvalt zodra het drukker wordt. Een sterke communicatie is consistent en consequent. Maak een goede planning en ontdek tools die je bijvoorbeeld helpen om je berichten en nieuwsbrieven vooruit te plannen.