Brandingtips uit de keuken van mijn grootmoeder

Mijn grootmoeder had zestien broers en zussen. Bij mijn moeder schoven ze met zeven broers en zussen aan tafel. En mijn broers en ik zijn happy met ons drie. Ik durf wel te zeggen dat de-zoete-inval-genen bij ons van generatie op generatie zijn overgedragen. Voor mijn grootmoeder was iedereen altijd welkom. Als haar kinderen hun vrienden, vriendinnen, liefjes en later kinderen en kleinkinderen meebrachten, dan vond zij dat vooral supergezellig. Een kopje meer of minder maakte voor haar niets uit, zolang de kleur van het onderbordje er maar bij matchte. 🙂

Geen gemopper over bergen afwas (zelfs al bestonden vaatwassers toen nog niet), over te veel drukte (zelfs al was zorgen voor kinderen toen een fulltimejob) of te veel gedoe (want eenvoud was toen nog echt eenvoudig). Als iedereen het maar naar zijn zin had en zich bij haar thuis voelde, was mijn grootmoeder tevreden. Ze slaagde er altijd in om het overal gezellig te maken en om bij wijze van spreken van niks iets te maken.

Op feestdagen en verjaardagen besteedde ze aandacht aan elk detail. Enkele mooie servetjes, gezellige kaarsjes en vooral het eeuwige oranje gebloemde tafelkleed vormden het ideale decor voor alle verhalen die in haar achterkeukentje werden gedeeld. Maar zelfs als je op een doordeweekse dag bij haar binnenviel, kon ze er als geen ander voor zorgen dat je je een welkome gast voelde die zijn bezoekje ervaarde als een heuse beleving. Die familietraditie werd overgedragen van mijn grootmoeder op mijn moeder, van mijn moeder op mij. En ook mijn dochter van 13 vindt het nu – tot mijn grote vreugde – belangrijk dat de servetjes passen bij het servies.

OpmerKelijke inspiratie

Tijdens en na mijn evenement ‘Word OpmerKelijk Geïnspireerd’ in april
kreeg ik ontzettend veel positieve reacties op de aankleding, beleving en gezelligheid. En die complimentjes deden me vaak aan mijn grootmoeder terugdenken. Ik leerde veel van haar. Ik mocht haar vaak helpen om tafels aan te kleden. Met grootmoederlijke toewijding leerde ze mij aandacht hebben voor details. Ook mijn liefde voor sweet tables – waarmee elk event feestelijk wordt afgerond – is niet toevallig ontstaan. Want voor mijn Limburgse-taarten-bakkende grootmoeder moest elk familiefeest steevast eindigen met een verbluffend dessertbuffet waarop toen nog echte gele puddinkjes, rijstpap en semoule de riz met bruine suiker werden geserveerd.

Gouden brandingtips

Toch haal ik mijn inspiratie niet alleen uit de gezellige genen van mijn grootmoeder, maar vooral uit de gelijkenissen die ik zie tussen een event organiseren en branding. Alles moet tot in de kleinste details kloppen als je een OpmerKelijke beleving wil creëren.

Ik deel daarom graag enkele gouden brandingtips die je ook gemakkelijk kan toepassen in jouw bedrijf als je een onvergetelijke merkbeleving wil creëren waarover gesproken wordt:

  • Bepaal je thema

Bij elk evenement bepaal ik een thema dat als leidraad dient voor de volledige merkbeleving. Dit jaar was het thema ‘durven’. Dat gaf me een heel duidelijke richtingaanwijzer voor alle visuele, tekstuele en verbale communicatie én alle beslissingen, zoals de keuze van de hoofdgasten, de muziek, het menu, enzovoort. Zo’n thema vind ik onmisbaar voor een geslaagd event.

Bij je merk is dat ook zo, want rond je (merk)thema bouw je je branding op. Zorg dat je weet waarvoor je staat en vertaal het consequent in alles wat je doet. Je merkthema is een toetssteen om te bepalen met wie je samenwerkt of niet, over welke onderwerpen je wil communiceren, wat je wil aanbieden … Zonder thema is het moeilijk om een OpmerKelijke indruk achter te laten.

  • Zorg voor een duidelijk programma

Volgens mij is een heel duidelijk draaiboek de basis voor succes. Bij mijn event is alles minutieus geprogrammeerd, zodat het voor een buitenstaander bijna lijkt alsof het vanzelf gaat. Maar geloof me: over elke minuut, elke handeling, elke overgang, elke stap wordt nagedacht, zodat er geen lege of stuntelige momenten ontstaan. Dat draaiboek geeft structuur, rust en overzicht. Het is een duidelijke basis om naar terug te keren.

Dat draaiboek vergelijk ik graag met een brandinplan waarin je de essentie van je merk duidelijk maakt. Of er in je bedrijfsvoering dan geen ruimte mag zijn voor flexibiliteit en improvisatie? Zeker wel! Maar het is net door een goede voorbereiding en strategie te hebben waarop je kan terugvallen, dat je ervoor zorgt dat je je koers niet verliest als je wil (of moet) freewheelen. Want net zoals bij een event gebeurt er in een bedrijf ook altijd van alles onverwacht.

  • Laat mensen vooraf meegenieten

Enkele weken voor mijn evenement begin ik mensen al nieuwsgierig te maken op mijn bedrijfspagina. Enkele sneakpeeks van de voorbereidingen, leuke foto’s van vergaderingen met mensen achter de schermen, een vraag die ik stel … Ik wil mensen betrekken en de beleving vooraf al laten voelen.

Heb je zelf een opendeurdag, productlancering, actie, nieuwe aanwerving of iets anders in het verschiet? Laat je publiek dan vooraf ook al meegenieten en maak hen nieuwsgierig. Komt er een bijzonder moment aan op een specifieke datum? Overweeg dan om een evenement aan te maken op Facebook zodat niet alleen jij, maar ook je publiek volop kan babbelen over wat er in aantocht is.

  • Wijs je klanten de weg

Bij mijn evenement neem ik dit heel letterlijk: alle deelnemers krijgen een beschrijving met foto’s van de weg die ze moeten inslaan, waar ze moeten parkeren, hoe ze moeten wandelen en waar de deur is die ze moeten binnengaan. Ik heb er een ontzettende hekel aan dat ik bij veel evenementen een adres krijg dat honderden meters verwijderd is van de parkeerplaats en ik totaal niet weet waar ik naartoe moet gaan om de place to be te vinden. Op die fotobeschrijving krijgen we onnoemelijk veel positieve reacties.

Voor je bedrijf kan je dit letterlijk of figuurlijk nemen. Kijk eens naar je locatie door de ogen van je klant. Is het duidelijk waar hij precies moet zijn, of er wegenwerken zijn, of de parkeergelegenheid voor de deur is of net een eindje rijden? Maak het je klant gemakkelijk en help hem met een duidelijke omschrijving om de weg te vinden naar je bedrijf.

Maar bekijk ook je website eens vanuit het standpunt van je klant. Vindt hij daar de weg? Staan je openingsuren duidelijk vermeld, is je telefoonnummer zichtbaar, is het eenvoudig om een afspraak te maken? Maak het mensen ongelofelijk gemakkelijk en ze houden van je!

  • Dompel je klanten onder in een enorme beleving

Ja, de kopjes en schoteltjes pasten op het evenement mooi bij elkaar en mijn grootmoeder zou trots zijn geweest. Maar ook voor het hele decor liet ik mij inspireren door de gezelligheid van haar achterkeuken. Geen tafelkleed met oranje bloemen, maar wel een OpmerKelijk decor, naamkaartjes, tafelaankleding, hapjes, quotes, verlichting … Alles past bij elkaar, zelfs het toiletpapier.

Kijk eens naar je bedrijf vanuit de ogen van je klant. Met enkele kleine inspanningen kan ook jij zorgen voor een enorme beleving. Welk koekje presenteer je bij de koffie, hoe ligt je parkeerplaats erbij, hoe ziet je werkruimte of winkel eruit, welke boodschap staat er op je voicemail? Ga eens in de schoenen van je klanten staan en laat hen kennismaken met een beleving waarbij alles op elkaar afgestemd is.

  • Bedank mensen

OpmerKelijk ben je nooit alleen. En ik ben er mij altijd van bewust dat de kracht van een evenement zit in de aanwezigheid van de gasten. Zoals mijn grootmoeder zou zeggen: je kan pas een zoete inval en gezelligheid krijgen, als er mensen zijn die binnenvallen. Mijn respect voor mijn gasten is dan ook grenzeloos. Daarom besteed ik bij het evenement heel veel aandacht aan de communicatie die mensen erover voeren. Heeft iemand ingecheckt, iets gedeeld, een recensie geplaatst, ons getagd? Dan vind ik het heel belangrijk om hierop te reageren.

Ik geef toe dat we in de honderden reacties vast iemand vergeten zijn en dat wil ik dan bij deze ook helemaal goedmaken. 🙂 Maar door mensen te stimuleren om ons te taggen of te werken met een #durfjijopmerkelijktezijn of #opmerkelijkeonderneemster vonden we de posts die over ons gingen relatief gemakkelijk terug. Een like of bedankje was het minste dat we – met heel veel plezier – konden geven.

Zorg dat je ook in je bedrijf je fans bedankt, op hun berichten reageert of eens telefoneert om je appreciatie te tonen. Mijn grootmoeder vond het altijd heel leuk als ze via via hoorde dat haar taarten lekker waren en belde dan vaak de persoon in kwestie terug om te bedanken. Zo maak je de cirkel van beleving mooi rond. Dat versterkt je branding en de merkbeleving die errond hangt.

Kortom, besteed aandacht aan de details, want die maken je verhaal – en dus ook je merk – compleet. Of zoals mijn grootmoeder het zou verwoorden: serveer je semoule de riz in een schoon potteke, strooi er alvast een beetje bruine suiker over en leg er een mooi servetje bij dat bij het tafelkleed past. 🙂

Veel succes!

OpmerKelijke groeten

Katlijn

8 reacties

  1. Mariette Bamps
    Geplaatst op juni 2, 2017 om 13:12 | Permalink

    Ronduit schitterend lieve oud-leerlinge….!

  2. Katlijn Voordeckers
    Geplaatst op juni 2, 2017 om 13:21 | Permalink

    Dank je wel Mariette, ik heb het met heel veel plezier geschreven en na al die jaren ligt het oranje, gebloemde tafelkleed op een eervol plekje in mijn kast. Maar de inspiratie die bomma mij bracht, zal altijd blijven …

  3. Eve Mellemans
    Geplaatst op juni 2, 2017 om 13:22 | Permalink

    Wat een mooie tekst… inspirerend en om over na te denken!

  4. Katlijn Voordeckers
    Geplaatst op juni 2, 2017 om 13:35 | Permalink

    Dank je wel Eve voor je mooie feedback! Fijn dat mijn tekst inspiratie brengt :-).

  5. Geplaatst op juni 3, 2017 om 07:10 | Permalink

    Leuk om te lezen en vooral inspirerend. Bedankt voor het recept 😋

  6. Katlijn Voordeckers
    Geplaatst op juni 3, 2017 om 08:08 | Permalink

    Dank je wel Nicole en veel plezier met de tips!

  7. Geplaatst op juni 5, 2017 om 16:03 | Permalink

    Lieve Karlijn.
    Ikzelf kan ook enorm genieten van een mooie tafel .
    Het gaat om de gezelligheid, en bij ons ma was het ook altijd de zoete inval .
    En inderdaad deze waarden geef je door aan je omgeving en kids.
    Zo leeft het verhaal verder van generatie op generatie ….een oerkracht .

  8. Katlijn Voordeckers
    Geplaatst op juni 6, 2017 om 09:47 | Permalink

    Dank je wel voor je mooie woorden Patricia! Ik kan me helemaal voorstellen dat je moeder ook zo was en ze heeft dit ook absoluut aan jou meegegeven :-). Gastvrijheid is meestal een heel mooi onderdeel van een sterke branding.

Plaats een reactie

Je email zal nimmer op deze site vertoond worden, noch met anderen gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*