Brechje Schaers en Olivier Mortier, zaakvoerders van Coup de Caresse
Het is bijna in de sjakosj. Al klinkt sjakosj behoorlijk als een understatement in dit geval. Want dit voorjaar lanceren Brechje Schaers en Olivier Mortier hun eigen label voor de behandeling van luxehandtassen: Coup de Caresse. Een unieke productlijn voor exclusieve handtassen en schoenen om ze te beschermen tegen water, vuil en de tand des tijds. Wat begon als de zoektocht naar een gezamenlijke passie, leidde het ondernemerskoppel uit Gent naar een nieuw zakelijk avontuur. Voor de creatie en uitdieping van hun merk, kwamen ze terecht bij Opmerkelijk. Na een intensief traject van 3 maanden staan Brechje en Olivier steviger dan ooit in hun (mooie beschermde) schoenen om hun professionele droom waar te maken.
“We hebben allebei een eigen job en zochten daarnaast ook iets om samen te doen”, vertelt logopediste Brechje. “Personal training waren we snel beu en met z’n twee naar de fitness, zagen we ook niet echt zitten. Uiteindelijk werd het een gezamenlijk project. Al gebeurde dat eerder toevallig. Zo is Oliviers bedrijf al jarenlang gespecialiseerd in het aanbrengen van krasbestendige beschermfolie op wagens, de behandeling van auto-interieurs en het waterafstotend maken van cabriodaken. Een behandeling die ook prima leek te werken voor mijn handtassen en schoenen. Dus af en toe gaf ik hem een handtas mee om deze nieuw leven in te blazen. Toen mijn vriendinnen het resultaat zagen, begonnen ook zij hun handtassen mee te geven. Plots beseften we het enorme potentieel en ontstond het idee om hierrond een nieuwe business op te zetten. Want hoe vaak gebeurt het niet dat mensen investeren in een prachtige exclusieve handtas, maar er niet voluit van te durven genieten uit angst voor vlekken door bijvoorbeeld regen, dagdagelijks gebruik etc.? En natuurlijk bestaan er producten, maar die werken niet altijd behoorlijk.”
Via via
“Ik had voor mijn zaak al heel wat contacten met labo’s en leveranciers uit Italië”, pikt Olivier in. “Samen met hen gingen we op zoek naar een afgeleid product voor de bescherming van handtassen en schoenen. Dat ging al bij al vrij vlot. Maar strategische branding? Dat was een ander paar mouwen. Een gloednieuw merk in de markt zetten, dat doe je niet in 1-2-3. Eerst klopten we aan bij Studio Boiler, een visual branding agency. Maar zij begrepen al vlug dat we eerst onze strategische weg moesten uitstippelen en verwezen ons daarom door naar Opmerkelijk. De perfecte stap, zo bleek. Als je zelf niet goed weet waaraan je begint, is het van onschatbare waarde om een partner aan je zijde te hebben die het wél allemaal weet. Vanaf dag één namen Katlijn en haar team ons bij de hand. Ze geloofden in ons verhaal en lieten ons nadenken op een dieper level.”
Verfijningsvragen
“Neem nu ons doelpubliek”, verduidelijkt Brechje. “Wij vertrokken simpelweg van vrouwen met dure handassen en dito schoenen. Maar door gericht vragen te stellen en zich grondig te verdiepen in de markt en de trends in onze sector, klaarde Katlijn dat verder uit. Welk type vrouwen? Hoe leven ze? Wat zijn hun interesses? Door ons beter in te leven in onze potentiële klant, verfijnden we de doelgroep en weten we nu hoe we die het best kunnen bereiken. Daarnaast liet Katlijn ons meer nadenken over onze missie en visie. Welke passie en persoonlijke doelen schuilen er achter Coup de Caresse en hoe laten we dat straks maximaal doorschemeren in de verdere uitrol van onze branding? Ook de naam van het label kwam van Opmerkelijk. Niet zomaar een gooi of het resultaat van een snelle brainstorm, maar wél een onderbouwd voorstel dat rekening hield met onze voorkeuren voor onder andere de Franse taal, alliteraties en woorden. Coup de Caresse verwijst niet alleen naar coup de foudre, maar ook naar coup de main, wat helpende hand betekent, en het Engelse care. Uit die naam vloeiden vervolgens ook de benamingen voor de 4 pijlers van Coup de Caresse voort. Dat werden Coup de Care (voeden), Coup de Protect (beschermen), Coup de Detox (reinigen) en Coup de Connect (community). De letters van Coup zelf staan trouwens ook voor Careful, Outstandig, Unique en Personal. Dit hadden we zelf niet kunnen bedenken.”
Hard werken
Olivier stond vooral te kijken van Katlijns gestructureerde aanpak. “In de aanloop naar onze volgende afspraak kregen we steevast een aantal concrete opdrachten mee om ons optimaal voor te bereiden. Daardoor zit je meteen in de flow en kom je heel snel tot resultaat. En ja, dat was intensief. Maar dat is wat je als ondernemer wil als je een nieuw merk lanceert, toch? Iemand die je op een realistische manier wakker schudt, zonder je dromen te doorprikken. Al dat harde werk resulteerde in een fantastisch brandingplan dat ons precies vertelt waarvoor we staan en ons de juiste woorden en handvaten geeft om dat straks over te brengen bij onze achterban. Ondertussen ligt er een hoogwaardig aanbod van sprays, crèmes, borstels en doekjes op maat van ons beoogde luxesegment en zorgen we in ons servicepunt ook zelf voor de behandeling. Parallel begeleidden ze ons bij Opmerkelijk ook door het volledige administratieve en juridische luik van o.a. het registreren van onze merknaam zodat we ons voluit konden richten op Coup de Caresse en onderweg niet voor verrassingen kwamen te staan. Weten dat ook dat allemaal in orde is, geeft ontzettend veel gemoedsrust.”
Leerschool
“Als ondernemer wil je heel graag vooruit”, stelt Brechje. “En dan is het fijn dat er iemand is die je af en toe laat stilstaan bij de dingen die je negeerde. Al dan niet bewust. Katlijn is zo iemand. Ze geeft je constant het gevoel dat je er niet alleen voor staat en deelt haar knowhow heel graag. Om het in onze woorden te zeggen: het was een echte leerschool. Olivier en ik hebben niet alleen een plan op papier, maar weten nu ook veel meer over het creëren en opbouwen van een merk. Aan de vooravond van onze droom, staan we daardoor sterker dan ooit. We vertrouwden al in ons product, nu geloven we ook in onze strategie. En stralen we dat straks uit bij de klanten. Die zijn de overvloed aan gebrekkige middeltjes die ze aan de kassa kochten stilaan beu en durven hun investering – want dat zijn schoenen en handtassen tegenwoordig – niet zomaar toevertrouwen aan de eerste de beste. Door onze sterke positionering weten we perfect hoe we de mensen moeten overtuigen van onze kwalitatieve producten om ze vervolgens naar onze webshop of atelier te loodsen. En kunnen we ons op termijn ook bij de betere boetieks profileren als dé spray voor de bescherming van hun gamma. Ook de strategie om boetieks te benaderen en onze webshop aan te pakken ligt er volledig, dankzij Katlijn. Kortom, Olivier en ik zijn er klaar voor dit nieuwe ondernemersavontuur. Sportiever zijn we van onze nieuwe hobby dan wel niet van geworden, het bracht ons echt wel dichter bij elkaar.”
Je nieuwe product ook neerzetten als sterk merk? Neem contact op met Katlijn en team voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.